Das Werk der bildenden Kunst im Urheberrecht
Zuellig, Riccarda-Barbara
Kurzformat
Das Werk der bildenden Kunst im Urheberrecht / Riccard B. Züllig - Zürich , 2011
229 S. : Ill. ; 23 cm
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Zürich, ZB, TU 397: 19
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520 | 3 | |a What is art? This primarily philosophical question has already concerned many inquirers. Artistic developments around the turn of the century finally made clear that a conclusive answer is not achievable: in the field of visual arts the subjectivity of perception constitutes a factor which contributes to a vivid discussion of the arts and which even has to underlie this discussion. Where art has to be legally judged, this subjectivity makes difficult the establishment of consistent regulation. In the present paper, the author pursues the question of how a work of art has to be treated in copyright law. She examines by how far the artistic understanding of art may diverge from the legal understanding and encourages the legal profession to give greater consideration to the artistic point of view when forming legal opinion. The paper also considers the extent to which copyright protection should impact on the use of protected works. | |
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Basisinformationen
Signatur:
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Zürich, ZB, TU 397: 19
-
Zürich, ZB, Verlagsbucharchiv, VAR 147: 2011:13
Ressourcentyp:
Alte Drucke und Rara
Titel:
Das Werk der bildenden Kunst im Urheberrecht / Riccard B. Züllig
Erscheinungsangaben:
Zürich, Dike, 2011
Physische Beschreibung:
-
229 S.: Ill.; 23 cm
Serie:
St. Galler Schriften zur Rechtswissenschaft; Bd. 19
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Inhalt und innere Ordnung
Inhalt:
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Was ist Kunst? Diese primär philosophische Frage hat schon viel Kopfzerbrechen verursacht. Spätestens die künstlerischen Entwicklungen um die vorletzte Jahrhundertwende haben gezeigt, dass eine abschliessende Beantwortung kaum möglich ist: Auf dem Gebiet der bildenden Kunst stellt gerade die Subjektivität der Wahrnehmung einen Faktor dar, der zu einer lebendigen Kunstdiskussion beiträgt, ja ihr sogar zu Grunde liegen muss. Wo Kunst aber rechtlich zu beurteilen ist, erschwert dieser Umstand ganz offensichtlich die Etablierung einer einheitlichen Regelung. Die vorliegende Arbeit widmet sich der Frage, wie ein Kunstwerk im Urheberrecht zu behandeln ist. Sie untersucht, wie weit das künstlerische Verständnis von Kunst vom rechtlichen abweichen soll, und hält dazu an, das künstlerische Verständnis verstärkt für die rechtliche Beurteilung heranzuziehen. Darüber hinaus zeigt sie auf, in welchem Umfang der urheberrechtliche Schutz seine Wirkung entfalten soll.
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What is art? This primarily philosophical question has already concerned many inquirers. Artistic developments around the turn of the century finally made clear that a conclusive answer is not achievable: in the field of visual arts the subjectivity of perception constitutes a factor which contributes to a vivid discussion of the arts and which even has to underlie this discussion. Where art has to be legally judged, this subjectivity makes difficult the establishment of consistent regulation. In the present paper, the author pursues the question of how a work of art has to be treated in copyright law. She examines by how far the artistic understanding of art may diverge from the legal understanding and encourages the legal profession to give greater consideration to the artistic point of view when forming legal opinion. The paper also considers the extent to which copyright protection should impact on the use of protected works.
Identifikatoren
Systemnummer:
991111365129705501
Andere Systemnummer:
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(swissbib)234542349-41slsp_network
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234542349
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(IDSSG)000530828HSB01
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(RERO)R005965979-41slsp
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